Trapondersteuning

Trapondersteuning

Elektrische fiets met trapondersteuning goede vervanging voor auto

Een Mihatra e-bike is een fiets voorzien van een elektromotor. De elektromotor zorgt voor de zogenoemde trapondersteuning. Mihatra e-bikes kunnen aangedreven worden door middel van spierkracht – net zoals de gewone fiets. Maar de e-bike kan dus ook worden aangedreven met een combinatie van spierkracht en de elektromotor. De persoon op de fiets hoeft daardoor minder hard te trappen om toch sneller vooruit te komen. Wettelijk gezien mag de e-bike op een snelheid van 25 km/u niet verder aangedreven worden met de motor. Maar met die 25 km/uur is de e-bike een fantastisch vervangend vervoermiddel voor de auto. U staat nooit meer in de file als u voor woon-werkverkeer of woon-studieverkeer kiest voor een e-bike. Bovendien heeft u dan meteen uw dagelijkse portie lichaamsbeweging ‘in the pocket’. Verder is fietsen vriendelijk voor het milieu en u heeft geen last van parkeerproblemen.

 

Een e-bike, dus een fiets met trapondersteuning, wordt ook wel een pedelec genoemd. Dat is een samentrekking van de Engelse termen pedal en electric. De bestuurder van de fiets is niet verplicht om de trapondersteuning aan te spreken. Maar in geval van tegenwind, weinig tijd of verminderde spierkracht komt de trapondersteuning goed van pas. Het is dus aan de (omstandigheden van de) bestuurder zelf in hoeverre hij of zij gebruikt maakt van de elektromotor.

 

Trapondersteuning werkt door middel van sensoren

De Mihatra e-bike heeft altijd een elektrische hulpmotor, ondersteund door een krachtige batterij. Dit kan een voor- of middenmotor zijn. De bestuurder activeert de elektrische fiets met spierkracht en zo beweegt de fiets voort. De beweging wordt geregistreerd door speciale sensoren. De sensoren geven aan de besturing door welke behoefte er is aan trapondersteuning. Dit is afhankelijk ook van de versnelling waarin de fiets op dat moment staat. Er zijn twee soorten sensoren: de rotatiesensor en de trapkrachtsensor. De toepassing van de combinatie van deze twee sensoren is het meeste veilige. Aangezien de e-bike dankzij de trapondersteuning en de hulpmotor behoorlijke snelheden kan halen, wordt ook hier uitvoerig getest op veiligheid. De e-bikes die in Nederland verkocht worden hebben in de regel de combinatie van de rotatiesensor en de trapkrachtsensor.

 

Als u meer wilt weten over de trapondersteuning en de sensoren die wij toepassen op onze Mihatra e-bikes, neem dan gerust contact met ons op. Onze technische ondersteuning helpt u graag.