De fiets bestaat 200 jaar!

In 1817 werd in Duitsland de voorloper van onze moderne e-bikes vervaardigd. Baron Karl von Drais construeerde van hout een loopfiets met een wendbaar voorwiel. Deze oerfiets, velocipede genaamd, stond aan het begin van een rijke fietsgeschiedenis die dit jaar al 200 jaar duurt.

 

Dubbeltje-daalder

De loopfiets, ook wel Draisine genoemd naar zijn bedenker, werd met de voeten aangedreven. Het apparaat werd veelvuldig nagebouwd, maar er volgde ook vernieuwing. Voor een beter evenwicht werden fietsen met drie of zelfs vier wielen gemaakt, aangedreven op eenzelfde manier als het spinnewiel. De eerste fietsen met trappers verschenen omstreeks 1865 in het straatbeeld, in de vorm van de hoge bi: de fiets met een groot voorwiel en een kleiner achterwiel. Niet langer gemaakt van hout, maar ijzer. De Engelsen gaven het voertuig de naam Penny-farthing; de verschillende groottes van de wielen werden vergeleken met de grote munt penny en de veel kleinere farthing. Ook in Nederland kreeg de fiets de bijnaam Daalder-dubbeltje.

 

Introductie van de ketting 

Het is niet moeilijk voor te stellen dat er veel ongelukken gebeurden met de hoge bi. Door de hoge zit was de fiets moeilijk wendbaar en labiel. Daarom werd er gezocht naar een andere aandrijving voor de wielen, die werd gevonden in de vorm van een fietsketting met trapas. In 1890 begon de fiets te lijken op ons favoriete vervoermiddel van nu, met wielen van gelijke grootte, trappers en een ketting. Dit bleek een succes, want de fiets is qua ontwerp sindsdien niet veel meer veranderd.

 

Uitvinding en innovatie 

Maar de innovaties stopten nog niet. Een aluminium frame in plaats van hout, rubber luchtbanden in plaats van houten of massief rubber, versnellingen... Het rijgemak is er een stuk beter op geworden in de afgelopen 200 jaar. Helemaal dankzij het steuntje in de rug dat de e-bike biedt. Ook die ontwikkeling staat niet stil. Sinds de oprichting in 2010 heeft Mihatra haar modellen continu geoptimaliseerd en wordt er gezocht naar nieuwe oplossingen en slimme innovaties.  

 

Van Draisine naar e-bike: na 200 jaar is de fiets niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Maar het vervoersmiddel blijft vernieuwen. Bijvoorbeeld met aandrijving door middel van een riem of een automatisch versnellingsmechanisme. De fiets is veelzijdig genoeg om nog 200 jaar te blijven verrassen!

 

200 jaar fietsgeschiedenis